Kino maturzysty #4 – „Nędznicy”

Kino maturzysty #4 – „Nędznicy”

Nędznicy (reż. Tom Hooper, 2012) są ekranizacją musicalu o tym samym tytule, który z kolei został napisany na podstawie powieści Victora Hugo. Jest to tzw. nośny tekst kultury – umożliwia omówienie wielu popularnych motywów oraz odnosi się do realiów epoki. Poniżej zestawienie najważniejszych tematów pojawiających się w filmie.

  • miłość: nieszczęśliwa (Eponine i Marius), szczęśliwa – od pierwszego wejrzenia (Marius i Cosette), rodzicielska (Jean/Fantine i Cosette), do bliźniego (biskup Digne, później Jean)
  • prawo: postawa Javerta
  • przebaczenie: biskup Digne, Jean Valjean
  • zachłanność: Thénardierowie (tu też wątek komiczny)
  • upadek: Fantine
  • rodzina: Jean/Fantine i Cosette i antyrodzina: Thénardierowie
  • marzenia: I dreamed a dream – piosenka Fantine; marzenia powstańców
  • nowy początek: Jean Valjean (przybranie nowego imienia, zerwanie warunku); powstańcy (krajobraz po rewolucji)
  • drabina społeczna: dzielnice biedy, zestawienie arystokracji, mieszczan i biedoty
  • śmierć: piękna śmierć (Jean Valjean), samobójstwo (Javert), ofiara (Fantine), wyraz wolności (powstańcy)
  • miasto: Paryż (dzielnice biedy, zamknięcie, dzielnice reprezentacyjne)
  • wolność: wewnętrzna (Jean Valjean), więzienie (skazańcy), brak przebaczenia – niewola ducha (Javert)
  • walka: wewnętrzna (Fantine), powstańców, z samym sobą (Jean Valjean)
  • ubóstwo: materialne (Fantine), moralne (Thénardierowie), emocjonalne (Javert)
  • praca: fabryka, społeczeństwo XIX w. (rewolucja przemysłowa)
  • bohater romantyczny: rozdarty wewnętrznie (Jean Valjean), zakochani (Marius, Colette)
  • tytuł: nędznicy – czy dosłowni (uboga część miasta), czy moralnie (Thénardierowie), czy pozbawieni uczuć (Javert)? – wieloznaczny tytuł

Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *