5 pomysłów na „Kłamczuchę” Małgorzaty Musierowicz

5 pomysłów na „Kłamczuchę” Małgorzaty Musierowicz

Kłamczucha to jedna z lektur uzupełniających, którą wybrałam dla klasy 5 lub 6. Jestem niepoprawną fanką Jeżycjady i gdybym mogła, omówiłabym niemal wszystkie powieści z poznańskiego cyklu 🙂 Dziś podrzucam 5 pomysłów na lekcje związane z tą lekturą. Może znajdziecie inspirację na swoje lekcje?

1. Dlaczego kłamstwo nie popłaca?

Temat wprowadzający podczas którego analizowaliśmy, czym jest kłamstwo, kiedy i dlaczego kłamiemy oraz jakie są tego konsekwencje. Odtwarzaliśmy też historię Anieli oraz jej znajomości z Pawełkiem.
Pomysły związane z tematem:
– praca ze słownikiem – sprawdzenie hasła „kłamstwo” oraz frazeologizmów, w których to słowo występuje;
– tworzenie mapy myśli o świecie przedstawionym lektury;
– rozmowa o tym, jak mogłaby się potoczyć historia Anieli, gdyby od razu powiedziała prawdę;
– sąd literacki nad kłamstwami Anielki (zbieranie argumentacji oskarżycieli i obrony).

2. Charakterystyka Kłamczuchy

 Klasycznym tematem związanym z lekturą jest opis/charakterystyka postaci. Informacje o bohaterce można zebrać w formie:
– profilu na FB;
– wieszaka literackiego;
– mapy myśli/sketchnotki;
– lapbooka;
– plakatu.
Aniela jest wdzięczną postacią do charakterystyki – w lekturze znajdziemy wiele informacji na temat jej pochodzenia, wyglądu, charakteru, relacji z innymi. Obojętnie, jaki sposób wybierzemy, uczniowie nie będą mieć problemu ze znalezieniem odpowiednich wiadomości.

3. Lekcja teatralna

Fabuła w Poznaniu oscyluje wokół przedstawienia, które przygotowuje Dmuchawiec wraz ze swoimi uczniami. Całkiem przypadkiem zostaje do niego zaangażowana również Aniela. W ramach pracy nad lekturą prosiłam uczniów o to, by wybrali najciekawszą według nich scenę oraz stworzyli – od początku – własną inscenizację na jej podstawie. Każda z grup miała przygotować:
– scenariusz przedstawienia na podstawie wybranego fragmentu;
– afisz teatralny;
– zaproszenie dla wychowawcy;
– rekwizyty oraz samo przedstawienie.
Nie ukrywam, że była to najciekawsza z lekcji poświęconych lekturze. Uczniowie wywiązali się wspaniale z zadania – wprawdzie wybrali ten sam fragment, czyli pojedynek na pączki Pawełka i Robrojka, jednak żadna z inscenizacji nie nudziła – była na swój sposób oryginalna.

4. Obraz nauczyciela i szkoły w Kłamczusze. 

Jeżycjada prezentuje nam wyidealizowany obraz rzeczywistości, także nauczyciela. Dmuchawiec jest idealnym pedagogiem, zaangażowanym polonistą, który nie szczędzi czasu swoim uczniom. Omówienie lektury może wiązać się z debatą na temat roli szkoły współcześnie. Warto, zwłaszcza w kontekście ostatnich strajków, z uczniami porozmawiać, jakich nauczycieli cenią, co jest dla nich ważne w szkole, jak mogą tworzyć ją lepszą.

5. Projekt multimedialny związany z Poznaniem

Tak jak wspomniałam, Jeżycjadę mogłabym omówić całą z moimi uczniami. Jednym z ciekawszych zadań, jakie realizowałam z dwoma klasami, był projekt multimedialny związanymi z Poznaniem ukazanym w powieściach Musierowicz. Uczennice pojechały ze mną do miejsc opisanych w Kłamczusze, Noelce i Szóstej klepce – miały okazję widzieć dom z wieżyczką, kamienicę Dziurawca i Teatralkę. Robiły zdjęcia oraz zestawiały je z fragmentami książek, opisywały różnice. Całość stworzyła ciekawy przewodnik po Poznaniu.
Wszystkie powyższe pomysły można wykorzystać przy omawianiu także innych lektur, co chętnie robię. A wy macie może jakieś swoje sprawdzone sposoby?
Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *