„Matematyka wokół nas” – nauka w terenie

„Matematyka wokół nas” – nauka w terenie

Kolejny raz w październiku wyruszyliśmy na gry terenowe – jedną w ramach grantu mPotęgi „Matematyka wokół nas”, drugą – z naszymi klasami wychowawczymi. Pierwsza grupa zmierzyła się z Testamentem Sopockiego Hazardzisty, natomiast 1a i 1e z Ogrodami Opatów Oliwskich. Każda z nich wymagała kooperacji, logicznego myślenia oraz wykorzystania wiedzy z języka polskiego i matematyki do rozwiązania zagadek 😁

Tworzenie rozbudowanych gier terenowych zajmuje dość dużo czasu (choć możemy wraz z Krzysztofem pochwalić się, że idzie to coraz sprawniej), jednak ta forma pozwala ćwiczyć te umiejętności, na które w szkole często brakuje przestrzeni. Przede wszystkim, uczniowie znajdują się w nowym miejscu – parku czy ogrodu nie kojarzą z ławkami szkolnymi, co często przekłada się na ich nastawienie i zaangażowanie. Świeże powietrze sprzyja koncentracji i podejmowaniu aktywności, a nieszablonowe zadania pokazują te talenty, których często w szkole nie widać.

Na co zwrócić uwagę, przygotowując grę terenową?

  • Zacznij planować grę z odpowiednio długim wyprzedzeniem. W naszym wypadku przygotowanie, wydrukowanie, zalaminowanie materiałów oraz przetestowanie rozgrywki zajmuje około miesiąca. Nie warto spieszyć się, bo podczas takich wydarzeń często pojawiają się błędy, co uniemożliwia zakończenie rozgrywki.
  • Rozłożenie gry również zajmuje czas. Za pierwszym razem daj sobie margines czasowy, by spokojnie przejść, ukryć punkty, upewnić się, że wszystko jest.
  • Pracuj z listami. „Ściągawki” z niezbędnymi rzeczami warto mieć pod ręką, podobnie jak materiały zapasowe.
  • Zaplanuj nieszablonowe zadania. Gry zręcznościowe, wymagające spostrzegawczości, związane z architekturą miejsca – wyjdź poza standard szkolny 😉
  • Określ jasne kryteria sukcesu. Nic nie zniechęca bardziej uczestników gry, jak przegrana nie z ich winy.

Co można wykorzystać w grze terenowej? Właściwie wszystko! QR kody, aplikacje, zdjęcia Google, historie danego miasta/miejsca – wszystko zależy od grupy, przestrzeni i naszych możliwości.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, jak tworzyć gry i wprowadzać elementy grywalizacji, zapraszamy na nasze szkolenia dla nauczycieli – więcej informacji tutaj.

A poniżej – migawki z naszej październikowej edycji mPotęgi!

Zajęcia zostały zrealizowane dzięki dofinansowaniu Fundacji mBanku.

Share