Zbliża się luty – do matury mniej niż 100 dni, ósmoklasiści też czują już egzaminacyjną atmosferę. Czas na powtórki! Ale jak to wszystko ogarnąć, skoro materiały z ostatniego roku to setki – często nieuporządkowanych – plików zebranych na Teamsach, Google Drive lub folderze Pobrane…
Aby powtórka materiału nie była udręką, warto na samym początku określić plan działania oraz zorganizować sobie przestrzeń – również tą do gromadzenia materiałów. Każdy uczy się inaczej (kilka sposobów przedstawię w kolejnych wpisach), dlatego nie ma jednego dobrego sposobu na organizację. Warto jednak poznać kilka z nich, aby móc świadomie wybrać ten, który będzie nam pasował.
- GOOGLE DRIVE/foldery na komputerze
Część szkół/nauczycieli pracowała (pracuje nadal) przez ostatni rok na Classroomie – wtedy pliki samoistnie porządkują się na dysku nauczyciela i może on udostępnić foldery swoim uczniom. Jednak samemu również warto przemyśleć, w jaki sposób gromadzić materiały – niezależnie czy na dysku wirtualnym czy domowym.
Ja w swojej praktyce wyznaję zasadę, że warto gromadzić materiały w porządku tematycznym, a następnie dzielić je na kolejne podgrupy. Na moim dysku mam setki plików związanych ze szkołą. Aby wiedzieć, co gdzie mam, przede wszystkim przydzieliłam pliki do folderów związanych z określonymi etapami nauczania: SP i LO (matura). Następnie podzieliłam je na kategorie związane z treściami omawianymi:
- arkusze egzaminacyjne (opisane rokiem oraz lekturą, która występuje w wypracowaniu)
- materiały związane z epokami
- karty pracy, przykłady rozprawek
- interpretacja
- język
- fragmenty tekstów
- materiały dla rozszerzenia
- notatki graficzne
- filozofia
- memy 😉
Oczywiście, podział w dużej mierze zależy od tego, co posiadacie na dysku. Jednak podział pozwala na szybsze rozeznanie się, co mamy i ewentualnie – czego nam brakuje.
- PADLET
Mój ulubiony sposób gromadzenia materiałów cyfrowych. Padlet jest tablicą, w której możemy gromadzić dokumenty, linki, obrazki i wiele innych oraz porządkować je w wybrany przez nas sposób. Podobnym narzędziem jest tablica Tuzzit. Równie efektywnym rozwiązaniem jest gromadzenie i porządkowanie linków w bibliotece Zakładek – jednak nie ukrywam, że to mi się chyba nigdy nie udało 😉
- TRADYCYJNY SEGREGATOR
Nie ukrywam, że to mój ulubiony i od lat praktykowany sposób przechowywania. Z segregatorów zaczęłam regularnie korzystać na studiach – każdy przedmiot miał swój skoroszyt lub segregator, a w nim ułożone alfabetycznie lub tematycznie koszulki. W obrębie jednego takiego zbioru były streszczenia, opracowania, teksty kultury związane z tematem i inne przydatne rzeczy, które wykorzystywałam do nauki (np. syllabusy, listy lektur, harmonogramy).
Jakie działy warto wydzielić w swoim segregatorze maturalnym z języka polskiego?
- notatki dotyczące epok
- streszczenia/notatki dotyczące lektur obowiązkowych
- arkusze egzaminacyjne – ułożone chronologiczne
- kształcenie językowe – notatki
- materiały związane z innymi tekstami kultury
Poza tym warto:
- regularnie spisywać filmy/seriale/książki, z którymi zapoznaliśmy się w ostatnim czasie – i wypisywać motywy, które tam się znajdują (ja prowadzę taką listę w formie Padletu).
- tworzyć listę materiałów, które wpina się w segregator
- wydrukować listę lektur obowiązkowych oraz tekstów wymienionych w podstawie programowanych i podkreślać te, które mamy już opracowane.
- stworzyć (albo pobrać z internetu) listę zagadnień/wymagań maturalnych (lub do innego egzaminu) oraz podkreślać te, które już są opracowane (ewentualnie: pisać, w których materiałach można znaleźć zadania z nimi związane).
Poniżej checklista, która może pomóc Ci w organizacji materiałów. 🙂