Powtarzamy! Jak zorganizować własne materiały?

Powtarzamy! Jak zorganizować własne materiały?

Zbliża się luty – do matury mniej niż 100 dni, ósmoklasiści też czują już egzaminacyjną atmosferę. Czas na powtórki! Ale jak to wszystko ogarnąć, skoro materiały z ostatniego roku to setki – często nieuporządkowanych – plików zebranych na Teamsach, Google Drive lub folderze Pobrane…

Aby powtórka materiału nie była udręką, warto na samym początku określić plan działania oraz zorganizować sobie przestrzeń – również tą do gromadzenia materiałów. Każdy uczy się inaczej (kilka sposobów przedstawię w kolejnych wpisach), dlatego nie ma jednego dobrego sposobu na organizację. Warto jednak poznać kilka z nich, aby móc świadomie wybrać ten, który będzie nam pasował.

  • GOOGLE DRIVE/foldery na komputerze

Część szkół/nauczycieli pracowała (pracuje nadal) przez ostatni rok na Classroomie – wtedy pliki samoistnie porządkują się na dysku nauczyciela i może on udostępnić foldery swoim uczniom. Jednak samemu również warto przemyśleć, w jaki sposób gromadzić materiały – niezależnie czy na dysku wirtualnym czy domowym.

Ja w swojej praktyce wyznaję zasadę, że warto gromadzić materiały w porządku tematycznym, a następnie dzielić je na kolejne podgrupy. Na moim dysku mam setki plików związanych ze szkołą. Aby wiedzieć, co gdzie mam, przede wszystkim przydzieliłam pliki do folderów związanych z określonymi etapami nauczania: SP i LO (matura). Następnie podzieliłam je na kategorie związane z treściami omawianymi:

  1. arkusze egzaminacyjne (opisane rokiem oraz lekturą, która występuje w wypracowaniu)
  2. materiały związane z epokami
  3. karty pracy, przykłady rozprawek
  4. interpretacja
  5. język
  6. fragmenty tekstów
  7. materiały dla rozszerzenia
  8. notatki graficzne
  9. filozofia
  10. memy 😉

Oczywiście, podział w dużej mierze zależy od tego, co posiadacie na dysku. Jednak podział pozwala na szybsze rozeznanie się, co mamy i ewentualnie – czego nam brakuje.

  • PADLET

Mój ulubiony sposób gromadzenia materiałów cyfrowych. Padlet jest tablicą, w której możemy gromadzić dokumenty, linki, obrazki i wiele innych oraz porządkować je w wybrany przez nas sposób. Podobnym narzędziem jest tablica Tuzzit. Równie efektywnym rozwiązaniem jest gromadzenie i porządkowanie linków w bibliotece Zakładek – jednak nie ukrywam, że to mi się chyba nigdy nie udało 😉

  • TRADYCYJNY SEGREGATOR

Nie ukrywam, że to mój ulubiony i od lat praktykowany sposób przechowywania. Z segregatorów zaczęłam regularnie korzystać na studiach – każdy przedmiot miał swój skoroszyt lub segregator, a w nim ułożone alfabetycznie lub tematycznie koszulki. W obrębie jednego takiego zbioru były streszczenia, opracowania, teksty kultury związane z tematem i inne przydatne rzeczy, które wykorzystywałam do nauki (np. syllabusy, listy lektur, harmonogramy).

Jakie działy warto wydzielić w swoim segregatorze maturalnym z języka polskiego?

  1. notatki dotyczące epok
  2. streszczenia/notatki dotyczące lektur obowiązkowych
  3. arkusze egzaminacyjne – ułożone chronologiczne
  4. kształcenie językowe – notatki
  5. materiały związane z innymi tekstami kultury

Poza tym warto:

  1. regularnie spisywać filmy/seriale/książki, z którymi zapoznaliśmy się w ostatnim czasie – i wypisywać motywy, które tam się znajdują (ja prowadzę taką listę w formie Padletu).
  2. tworzyć listę materiałów, które wpina się w segregator
  3. wydrukować listę lektur obowiązkowych oraz tekstów wymienionych w podstawie programowanych i podkreślać te, które mamy już opracowane.
  4. stworzyć (albo pobrać z internetu) listę zagadnień/wymagań maturalnych (lub do innego egzaminu) oraz podkreślać te, które już są opracowane (ewentualnie: pisać, w których materiałach można znaleźć zadania z nimi związane).

Poniżej checklista, która może pomóc Ci w organizacji materiałów. 🙂

Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *