Polski w czasie zarazy

Polski w czasie zarazy

Od czwartku jesteśmy w domach. Nauczyciele (w tym ja) wysyłają masę materiałów, notatek, stron. Uczniowie siedzą nad książkami, zeszytami i nie wiedzą, w co ręce włożyć. Zwłaszcza Ci, przed którymi egzaminy – maturalne i ósmoklasisty.

Sprawa jest z jednej strony prosta, z drugiej trudna. Jeśli dotychczas, drogi Ósmoklasisto, Maturzysto regularnie pracowałeś, to prawdopodobnie masz jakiś system, plan, który pozwala Ci ogarnąć szkolną rzeczywistość. Gorzej, jeśli bazowałeś(aś) na inicjatywie nauczycieli w tym zakresie, a Twoja szkolna kariera toczyła się od sprawdzianu do pracy zaliczeniowej, a własnych pomysłów na naukę nie miałeś(aś).

Jak się zatem zabrać do tego wszystkiego?

  1. Zbierz materiały w jedno miejsce. Spisz to, co zadali Ci nauczyciele.
  2. Następnie podziel to na:
    – rzeczy najważniejsze, np. przedmioty egzaminacyjne albo te, z których masz największe zaległości/najwięcej zadane;
    – rzeczy pilne, ale o niższym priorytecie;
    – rzeczy, które zajmą Ci mało czasu, są dla Ciebie bardzo łatwe.
  3. Weź kartkę i w każdy dzień wyznacz czas na naukę – weź pod uwagę, kiedy najlepiej przyswajasz wiedzę, kiedy możesz mieć dla siebie wygodne miejsce do pracy.
  4. Teraz weź obie przygotowane kartki. Na każdy dzień (na razie do 25. marca) wpisz coś z każdej trzech grup – tych najważniejszych, ważnych i tych, które po prostu trzeba zrobić.
    Bądź przy tym rozsądny(a). Pamiętaj, że możesz skupić się tylko określoną ilość czasu, a plany, które ładnie wyglądają na papierze, niekoniecznie są do spełnienia. Realistyczne podejście daje lepsze efekty.

Jak natomiast uczyć się polskiego w tym czasie bez szkoły? Poniżej kilka wskazówek dla tych, którzy przygotowują się do matury (egzaminów) i którzy dopiero zaczynają samodzielną naukę:

  1. Znajdź i wydrukuj listę utworów/zagadnień, które powinieneś opanować. Są one dostępne w różnych miejscach internetów, także na tym blogu.
  2. Według tej listy do każdej lektury znajdź:
    – streszczenie (ja polecam te zamieszczone na stronie Kulturalnej Polski)
    – opracowanie lektury (ze strony powyżej są w porządku; część notatek ja udostępniam swoim uczniom na dedykowanym Padlecie)
    – własne notatki, np. z lekcji
  3. Znajdź w książce (np. w podręcznikach) albo z innych źródeł listę zagadnień powtórzeniowych z każdej książki/epoki. Znów – ja zamieszczam takowe na Padlecie, na blogu, są one też zamieszczane w repetytoriach. Możesz też wypisać popularne motywy.
  4. Opracuj sobie motywy/zagadnienia. Wprawdzie są gotowce, jednak jeśli samodzielnie podejdziesz do tematu, zapamiętasz więcej.
  5. Wszystkie materiały wpinaj do segregatora/skoroszytu. Od razu segreguj je – tematycznie albo chronologicznie (polecam ten drugi klucz).
  6. Na podstawie swoich notatek możesz tworzyć fiszki, rysować, tworzyć własne sprawdziany… cokolwiek dusza zapragnie. To, co stworzysz sam, zostanie Ci w pamięci na dłużej i będzie efektywniejsze niż przeczytane kilka razy notatki.
  7. W międzyczasie pamiętaj, by robić jak najwięcej arkuszy egzaminacyjnych. Ja wiem, że są one schematyczne i nie czynią nas mądrzejszymi. Jednak im więcej poświęcisz czasu na poznanie typów zadań, napisaniu prac, z którymi zmierzysz się w kwietniu/maju, tym łatwiej Ci będzie później je rozwiązywać na właściwym egzaminie.

Mam nadzieję, że powyższe rady pozwolą Ci zapanować nad ogromem zadań i wymagań, które czekają na Ciebie przez następne dwa tygodnie. Jeśli masz potrzebę powtórki od zera, to zapraszam Cię na FB Oswoić szkołę i od poniedziałku systematycznie powtarzaj aż do samej matury 😉

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *