Czemu lubię projekty?

Czemu lubię projekty?

Jako dziecko, nastolatka i studentka kochałam system szkolny. Idealnie odnajdywałam się w gąszczu różnorodnych wymagań, klasówek, niezapowiedzianych kartkówek i nastrojów nauczycieli. Nie widziałam nic złego w tym, że większość mojego dnia stanowią książki, ćwiczenia, projekty, nauka do klasówek, zadania dodatkowe. Byłam uczniem idealnym – tak przynajmniej wtedy myślałam.

Moje podejście zmieniło się, gdy zaczęłam uczyć. Choć ja dalej kochałam naukę, na twarzach moich uczniów widziałam zniechęcenie, nudę, zmęczenie. Program języka polskiego nie zachwycał, a wskutek reformy zachwyca coraz mniej. Szukałam sposobu, jak uczynić lekcje ciekawszymi, zarazić uczniów moją miłością do odkrywania, dyskutowania i czytania. Z pomocą przyszedł projekt.

Pierwszy raz koordynowałam go w ramach obowiązkowych realizacji w gimnazjum. Moja grupa projektowa szukała nawiązań literackich w popularnych grach komputerowych. Widząc ich zaangażowanie pomyślałam: czemu nie przenieść tego na lekcje? I tak zaczęła się moja co semestralna tradycja zadawania dzieciom pracy, która wykracza poza tradycyjne zadania szkolne.

W każdej uczonej przeze mnie klasie raz na semestr pojawiają się polecenia, które wymagają od uczniów działań wykraczających poza podręcznik czy omawiany materiał. Są one często luźno związane z omawianą przez nas tematyką, np. w tym roku moja klasa 8 realizowała wywiady z wolontariuszami przy okazji czytania Oskara i Pani Róży. Czasem jednak odpowiadają profilowi klasy, np. klasy architektoniczne mogły w tym roku zaprojektować budynki inspirowane literaturą.

Na blogu pojawiły się już tematy projektów, które zadałam w tym roku (możesz je znaleźć tu i tu). Poniżej przedstawiam pierwsze realizacje, które zwaliły mnie z nóg – są cudowne! Sama młodzież mówiła, że mieli frajdę z tworzenia tego rodzaju prac, bo nie wymagały od nich siedzenia i pisania, a pozwalały pokazać, co umieją najlepiej. Myślę, że projekt spełnił swoje zadanie i z niecierpliwością czekam na drugi semestr, w którym będę omawiać romantyzm!

1. Odwzorowanie Czerwonej Twierdzy z Gry o Tron w The Sims

Tak jak w tytule projektu – dziewczyny zaprojektowały w Simsach popularny zamek znany fanom Gry o Tron. Uczennice zadbały o wszystkie szczegóły i odwzorowały sceny znane z I sezonu serialu.

2. Poduszka inspirowana malarstwem

Kolejny projekt polegał na przeniesieniu dzieła antycznego na… poduszkę. Wyszło pięknie!

3. Karty związane z Bestiariuszem

Uczennica przygotowała cztery karty związane ze średniowiecznym bestiariuszem. Oprócz namalowania grafik przedstawiła symbolikę kart oraz ich znaczenie dla ludzi epoki.

4. Architektura grecka w Minecrafcie

Rodzaje kolumn oraz tradycyjne greckie budowle zostały przedstawione w Minecrafcie. Pierwowzory zostały zaprezentowane i omówione w klasie.

5. Średniowieczny Escape room

Dziewczyny przygotowały dla własnej klasy rozgrywkę związaną z rozwiązywaniem różnorodnych zagadek. Była gra planszowa, instrukcja gry, tabu średniowieczne… Wszystkie pytania dotyczyły literatury średniowiecznej oraz „Wiedźmina” Andrzeja Sapkowskiego.

6. Współczesne wizerunki bogów greckich

Kolejny projekt polegał na zaprezentowaniu wybranych bogów greckich w uwspółcześnionej wersji. Był surfer Posejdon, modelka Afrodyta i Demeter – weganka… Całość w pomysłowej graficznej odsłonie.

7. Grafiki związane ze średniowiecznymi zwierzętami

Następna odsłona graficzna projektu polegała na stworzeniu katalogu średniowiecznych zwierząt. Para omówiła wszystkie grafiki na forum klasy.

8. Makijaże literackie

Ostatni projekt mocno mnie zaskoczył! Uczennica zainspirowała się postaciami biblijnymi i mitologicznymi i stworzyła autorskie makijaże. Można je zobaczyć tu.

Wszystkim uczniom serdecznie gratuluję pomysłowości i talentu! Jesteście wspaniali

Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *