Notowanie – klucz do efektywnej nauki – NARZĘDZIA ROZWOJU #2

Notowanie – klucz do efektywnej nauki – NARZĘDZIA ROZWOJU #2

Jedną z bardziej przydatnych umiejętności szkolnych jest notowanie. Jest ono o tyle problematyczne, że rzadko jest nauczane w szkołach; w klasach młodszych nauczyciele tworzą notatki do przepisania, a w późniejszych okresach wymaga się, by uczniowie – prawdopodobnie na zasadzie naśladowania – po prostu to umieli. Podręczniki do języka polskiego często proponują jakieś rozwiązania, jednak – wydaje mi się – są one rzadko wykorzystywane. Chyba, że to moje klasy 7 i 8 są na tyle nie zainteresowane tematem, że większość po prostu zeszytów nie potrafi samodzielnie prowadzić 🙂 
Według mnie z notowaniem jest tak, jak z charakterem pisma – trzeba po prostu znaleźć swój sposób, który będzie najbardziej odpowiadał. Można notować liniowo, za pomocą strzałek, słoneczek, rysunków; a czasem najlepiej zapisywać słowo w słowo. Ten wpis pokaże, na co najlepiej zwrócić uwagę przed rozpoczęciem notowania i co pomoże pomóc w nauce tej trudnej sztuki.
Na samym początku wspomnę, że kocham notować 🙂 Jestem istotą, która lubi słuchać dobrych wykładów i tworzyć na ich podstawie piękne notatki. To ostatnie określenie jest dość ważne – w moich zasobach papierniczych można znaleźć różnorodne karteczki, pisaczki, karteluszki, długopisy stworzone do tego, by szybko pisać – słowem – jestem sroką piśmienniczą. Co uważam za plan minimum do dobrej notatki? Są to:
– dobry długopis lub pióro – takie, żeby można nim było szybko i wyraźnie zapisać słyszane słowa. Dla mnie od roku hitem są tanie długopisy Bic w kolorze czarnym i niebieskim;
– porządne kartki (zeszyt) w kratkę, najlepiej formatu A4; to je najłatwiej dzielić bez potrzeby korzystania z linijki. Ważne, by kartki były takiej gramatury, by tusz nie przebijał na drugą stronę.
Zestaw mogą uzupełniać cienkopisy kolorowe, zakreślacze, mazaki – w zależności od zasobności waszych portfeli i pojemności piórników.
Jak już mamy przygotowany sprzęt, zastanawiamy się nad układem notowania. W swoich notatkach stosuję prostą zasadę – tytuły zapisuję większymi/drukowanymi literami, a tekst główny zapisuję po linijce przerwy. Tak samo oddzielam akapity. Jeśli mam do zapisania jakąś listę – tworzę wcięcie i po boku zapisuję na kolorowo, co to za lista. 
W swoim notowaniu kocham korzystać z różnorodnych strzałek i rysunków. Pozwalają mi one lepiej zapamiętywać i organizować tekst. Stosuję także skróty i symbole, jednak zazwyczaj nie są one zbyt skomplikowane. Kolory dokładam na sam koniec, czyli wtedy, kiedy mam na to czas. 
Samo zanotowanie czegoś nie jest końcem mojej pracy. Moje notatki zazwyczaj służą nauce jakiegoś zagadnienia lub są pomocne przy realizacji projektów. Dlatego też, kiedy korzystam z nich po raz kolejny, nanoszę na nich moje skojarzenia, dodatkowe informacje, a czasem wykreślam rzeczy nieaktualne. Jestem zwolenniczką „żyjących”, dynamicznych zapisków, bo wtedy widać, że ktokolwiek z nich korzysta. 
Czas zabrać się za praktykę. Poniżej – do obejrzenia i pobrania – moje własne notatki z opisem i ściągawka z zasad notowania. Mam nadzieję, że staną się inspiracją do nauki i znalezienia własnej drogi w tym przyjemnym zajęciu.

Zdjęcie obok przedstawia moje notatki z czasów studiów. Jak wyraźnie widać, stosuję w nich jeden kolor – czerwony, bo właśnie on był dla mnie najlepiej widoczny. Najważniejsze podtytuły pisałam cienkopisem, natomiast każdy akapit jest oddzielony od siebie. Na żółtej karteczce są luźne notatki – prawdopodobnie przyszły mi na myśl w związku z doktoratem i nie chciałam ich przeoczyć. Notatkę tworzyłam na podstawie przeczytanych książek o badaniach jakościowych i ilościowych.
Tu z kolei ściągawka ze sposobów notowania (do ściągnięcia także w wersji pdf poniżej). Zebrałam tu – według mnie – najważniejsze zasady dla osób początkujących (do pobrania tutaj). Ja szukam inspiracji dla swoich notatek na Pintereście i Facebooku, jeśli macie coś ciekawego do polecenia – dajcie znać 🙂

Powodzenia!

Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *