NARZĘDZIA ROZWOJU #1 – karta ewaluacyjna

NARZĘDZIA ROZWOJU #1 – karta ewaluacyjna

Czy zastanawiacie się, jak Wam minął dzień, tydzień, miesiąc? Lubicie podsumowania? Ja za nimi nie przepadam. Zazwyczaj lubię mieć coś „za sobą”, jednak przekonałam się, że zatrzymanie się nad tym, co i jak wyszło, pozwala na zobaczyć własne błędy i rozwijać się. Stąd też na blogu seria, którą nazwałam „narzędzia rozwoju”, bo mają nam pomagać w tym, aby iść dalej – bo wiadomo, „kto codziennie nie robi postępów, ten codziennie cofa się” (Schmitt). 
Do pobrania dzisiaj jest karta ewaluacyjna, którą rozdaję w klasach dobrze znanych, z którymi dobrze mi się żyje. Dlaczego akurat w takich? Ponieważ to właśnie one nie będą się bały napisać, jakie propozycje mają, nie będą złośliwe, a serdecznie wskażą na pewne niedociągnięcia. To im mogę zaufać, bo wiem, że te dzieci mi też ufają. I po prostu – one to wypełnią nie na „odwal się” tylko dość dokładnie, co jest kluczem do sukcesu w tej ankiecie. 
W zamieszczonym pliku jest miejsce na: 
– ocenę (0-6) w formie zamalowanego paska;
– uzasadnienie oceny – tutaj uczniowie często wpisują po prostu wady i zalety lekcji, w których uczestniczą;
– wypisanie rzeczy najbardziej interesujących, najtrudniejszych, przeszkadzających i propozycji: chcę poznać nie tylko to, co się uczniom podoba, ale także ich trudności i rzeczy, które mogę poprawić;
– informację, jaka forma oceniania była najdogodniejsza dla ucznia – staram się w różnorodny sposób przekazywać wiadomość o ocenie, nie tylko poprzez Librus, ale też buźki, komentarze pisemne i ustne, plusy, tabelki z opanowanymi umiejętnościami. 
Ankieta, jeśli uczniowie wypełnią ją rzetelnie, daje sporo informacji o klasie – ich zainteresowaniach (które można później wpisać w plan nauczania), trudnościach i czynnikach, które utrudniają naukę. W jednej z moich klas była dziewczynka, która bardzo dużo się uczyła, a jednak nie potrafiła tego przekazać w formie pisemnej – tylko dopytywanie ujawniało, że coś więcej potrafi. Taka ankieta zwróciła moją uwagę na ten problem i dała początek współpracy, która pomogła jakoś go pokonać.
Dajcie znać, co byście dopisali w takiej ankiecie i czy sami jesteście zwolennikami takiej formy komunikacji. Może inaczej uzyskujecie informację na temat swoich zajęć? 
Karta ewaluacyjna do pobrania jest tutaj.
Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *